Archív pre zančku: evidencia foriem

 

Dňa 17.05.2023 sme spolu s partnermi organizovali workshop zameraný na tému najnovších riešení pre výrobu a logistiku. Účastníci si mohli vypočuť prezentácie o najnovších technológiách a trendoch v oblasti automatizácie, riadenia procesov a zlepšovania výkonnosti vo výrobe a logistike. Okrem prezentácií mali účastníci tiež príležitosť zúčastniť sa diskusií, kde mohli riešiť konkrétne problémy a vymieňať si skúsenosti s odborníkmi z rôznych oblastí. 

Podujatie sa uskutočnilo v kongresovej miestnosti hotela ROCA Košice a začalo sa v ranných hodinách registráciou účastníkov. Potom nasledovala prvá téma s názvom “SW riešenia pre návrh a tlač etikiet”, ktorá predstavila nové technológie a postupy, ktoré môžu byť využité pri tvorbe etikiet. Ďalšie témy boli veľmi praktické a zaujímavé. Napríklad téma s názvom “Začíname tam, kde etikety nestačia” prezentovaná spoločnosťou AUTOMATOR GROUP, sa zaoberala priamym značením vo výrobe pomocou laserového značenia a mikroúderu.

Nasledovala téma s názvom “Validácia a verifikácia kódov” upozornila na dôležitosť kvalitného kódu, ktorý môže byť drahým problémom v prípade reklamácie. SMART INDUSTRY 4.0 bola ďalšou zaujímavou témou, ktorá sa zameriavala na správne dáta v správny čas a neustály monitoring výroby, aby sa zvýšila jej kvalita a zabezpečila spätná dosledovateľnosť. Prednášajúci ukázali aj konkrétne príklady, ako napríklad kontrolu baliaceho procesu a pracovného postupu pri montáži a kompletizácii. Po menšej prestávke na občerstvenie, ktorá bola spojená s názornou ukážkou verifikácie kódu nasledovala téma prezentovaná spoločnosťou ZAPSI s názvom EVOP – výroba pod dohľadom, ktorá sa zaoberala evidenciou výroby, monitoringom výrobných strojov a sledovaním OEE parametrov. Ďalšia téma s názvom Tools management system ukázala, ako sledovať pohyb foriem a náradia v procese výroby, ako plánovať a vykonávať preventívnu údržbu bez zbytočných papierov. Po obednej pauze uviedla spoločnosť HONEYWELL svoje hardvérové a softvérové riešenia pod názvom Ako vybrať ten správny HW pre výrobu a logistiku. Posledná téma RFID technológia a jej využitie (nielen) v reverznej logistike poukázala na širokú možnosť využitia tejto technológie. Na záver workshopu sa uskutočnila voľná diskusia o možných riešeniach pre požiadavky zákazníkov.

Na základe získaných ohlasov už teraz začíname pripravovať nový workshop, ktorý sa bude zameriavať predovšetkým na témy popísané účastníkmi v dotazníku, vrátane praktických ukážok RFID technológie a jej využitia vo výrobe a logistike.

Pokiaľ chcete dostávať informácie o našich aktivitách, spojte sa s nami cez LINKEDIN , FACEBOOK alebo na webových stránkach.

 

 

Na základe zákazníckych požiadaviek, ale aj našich nápadov na zlepšenie, systém TMS (Tools Management System) neustále podlieha vývoju. Systém sa neustále mení, sú pridávané nové funkcie alebo dokonca nové moduly. Výnimkou nie je ani záver tohto roku, kedy sme vydali verziu 4.27.

Čo ponúka nová verzia?

V systéme pribudla funkcia generovania zostáv a ich rozosielanie mailom. Užívateľ si aktuálne môže vybrať z nasledujúcich troch zostáv:

  • prekročený interval údržby (PVI) formy na základe počítadla cyklov,
  • prekročená životnosť formy na základe počítadla cyklov,
  • zoznam foriem označených na opravu alebo údržbu

U každej zostavy je možnosť nastavenia ako často ich bude systém generovať (denne, týždenne, mesačne…). Vygenerované zostavy sú odosielané na definované e-mailové adresy. Užívatelia vďaka tejto funkcii nemusia manuálne vyhľadávať medzi formami a kontrolovať ich, ale sú vždy informovaní. Veríme, že na základe zákazníckych požiadaviek vzniknú aj ďalšie zostavy, ktoré pomôžu zvyšovať produktivitu a kvalitu procesov.

Aktualizácia sa týka aj modulu KVALITA, kde pribudla evidencia nameraných rozmerov výrobkov tzn. keď je forma vkladaná do stroja, vytvorí sa kontrolný list, u ktorého sa okrem hmotnosti teraz zaznamenávajú aj rozmery prvého a posledného kusu a ich tolerancie. Ak užívateľ zadá rozmery, ktoré sú mimo tolerancie je upozornený. Prostredníctvom grafických výstupov je možné sledovať merané rozmery v priebehu výroby.

Aplikáciu TMS na evidenciu foriem a náradia sme v minulom roku nasadili aj u zákazníka NEMAK. Vedúci oddelenia p. Dekýš opísal dôvody pre zavedenie ako aj svoje prvé skúsenosti s touto aplikáciou pre ich firemný časopis. S ich súhlasom zverejňujeme výňatky z tohto článku aj na našich webových stránkach.

Zavedenie nového systému pre evidenciu náradia TMS (Tools management system)

Určite všetci vnímame, ako sa s novými produktami mení a rozširuje naše portfólio náradia. lnovácie a nové normy prinášajú zmeny nielen v zložitejších tvaroch jadier, ale tiež v ich počte či typoch. Toto sa potom prenáša aj do náradia.
Dnes sú hlavy valcov zložitejšie a náročnejšie. Tieto zmeny je tiež možné vidieť v nových kokilách a jadrovníkoch, ktorých názvoslovie nás vie občas potrápiť’, pretože je iné, ako sme boli naučení. V minulosti sme mali produkty jednoduchšie, 3-4 kokily a štyri typy jadier. Teraz sú produkty náročnejšie a okrem toho, z dôvodu objemu výroby, je. aj náradia podstatne viac. To so sebou prináša aj viac evidencie a inej agendy, sprevádzajúcej náradie počas jeho životnosti. Evidencia náradia nepredstavuje len zoznam, kde si zapíšeme náradie a typ. Je to celá postupnosť’ kontrol, sledovanie vyrobených kusov a ostatné dôležité informácie o náradí. Doposiaľ’ sme náradie evidovali v excelovskej tabul’ke, ktorá bola s rôznymi vzorcami poprepájaná, či už s NORIS-om alebo aj našou inou evidenciou.  Ale Excel má svoje limity, na ktoré sme prišli pri internom audite. Toto bol jeden z dôvodov, prečo sme začali hl’adať systém, v ktorom vieme náradie evidovať’, spravovať’ a sledovať’.

V roku 2019 u nás inštalovala firma BARTECH SLOVAKIA systém LOGIS V2, ktorá poskytuje komplexné riešenia, prispôsobené konkrétnym podmienkam a požiadavkám zákazníka v oblasti snímania čiarového, QR a RFID kódu. Samozrejmosťou je mobilný zber dát. Obrátili sme sa na nich s požiadavkou vytvorenia systému na evidenciu náradia. Firma mala už vyvinutý systém pre evidenciu náradia s obchodným názvom Tools management system – TMS. Tento systém majú úspešne zavedený vo viacerých firmách. Veľa systémových a praktických riešení mali vychytaných, či už na základe skúseností alebo aj požiadaviek zákazníkov. Mali tiež dostatok skúseností, aby nám pomohli odladiť’ a upraviť’ systém vzhľadom na naše požiadavky.

Z pôvodného TMS ostal základný strom dát a všetko ostatné sa teda upravovalo podľa našich požiadaviek, aby upravená verzia bola vhodná pre naše systémy a procesy. Najprv si predstavme, čo to vlastne je a na akom princípe pracuje. Základným prvkom programu, z ktorého čerpá, je SQL databáza prepojená s vybranými dátami  z nášho NORISu, nad ktorou beží intranetová aplikácia, prostredníctvom ktorej je možné uložené a nazbierané dáta prehliadať a spravovať’. Veľkou výhodou tohto riešenia je možnosť’ pracovať’ s týmto systémom na ktoromkoľvek PC či tablete vo firemnej sieti, ktoré má internetový prehliadač a prístup k serveru s dátami. A to navyše bez ohl’adu na to, aký operačný systém má dané zariadenie (Windows, Android, iOS). Zber a zapisovanie dát do databázy maže prebiehať priamo v intranetovej aplikácii, ale tiež sa využíva možnosť’ odosielania dát prostredníctvom prenosných PDA terminálov pripojených do WiFi siete, ktoré majú operátori vo výrobe stále pri sebe. Program TMS nám teda ponúka možnosť’ evidencie a sledovania pohybu náradia. Okrem základnej evidencie je v programe možnost’ nastavovat’ aj intervaly pre pravidelné kontroly, v našom prípade PVI a GOM merania. Taktiež môžeme sledovať’ životnosť’, ale aj čistenie a údržbu náradia. TMS je „živý” software a je na nás, kam až budeme chcieť zájsť.

Z výberu možností označenia náradia sme na základe testov a vhodnosti pre naše náročné prostredie zvolili Datamatrix kód vyrazený na kovovej doštičke, ktorý postupne budete môcť’ vidieť na náradí. Pretože systém TMS ponúka veľa možností a samozrejme  sa nedá riešiť všetko naraz, vybrali sme si čiastkové ciele, ktoré sme si v úvode definovali. V súčasnosti od novembra pracujeme v novom prostredí evidencie TMS a prebiehajú posledné dolaďovanie pred ostrou prevádzkou. Medzi naše ďalšie cele a možnosti, ktoré ponúka TMS sú možnosť’ evidencie čistenia náradia – hlavne jadrovníkov, či plán zrušiť’ na jadrovníkoch čítačky, s ktorými máme často problém. Ale taktiež medzi odvážnejšie plány patrí zrušenie kariet náradia a nahradiť’ ich online systémom, kde bude karta náradia vždy aktuálna. Taktiež je možné využiť’ TMS aj k evidencii miesta, kde je náradie uložené podobne ako je to teraz v CSM – Care shop manažmente. TMS systém patrí medzi Smart nástroje riadenia evidencie náradia moderných firiem, kde NEMAK určite patrí.

Zavádzanie nového systému nikdy nie je jednoduché a spája sa s kompiláciami a problémami, ale vieme že na konci snaženia bude systém, ktorý nám bude pomáhať’ spraviť’ našu evidenciu jednoduchšou, prehľadnejšou a vždy aktuálnou.

Tomáš DEKÝŠ

Zákazníci, ktorí využívajú naše riešenie Tools Management System na evidenciu montážnych prípravkov a náradia, majú teraz príležitosť a možnosť požiadať o implementáciu nového modulu ÚDRŽBA.

Riešenie TMS už vo svojej základnej verzii sleduje a zaznamenáva vykonávanie údržby či opráv evidovaných zariadení, ale iba začiatok a koniec tohto procesu. Doposiaľ nebolo možné sledovať samotný proces vykonávania údržby, zaznamenávať jednotlivé vykonané operácie, ani systémovo plánovať opravy, revízie či údržbu. A toto je možné teraz zmeniť.

Celkový prehľad o plánovanej údržbe

Celé riešenie bolo vyvinuté v úzkej spolupráci s našimi stávajúcimi zákazníkmi a spĺňa ich požiadavky na plánovanie a evidenciu. Implementácia tohto modulu nijako neovplyvňuje stávajúcu štruktúru TMS a historické záznamy, aj keď ide skutočne o samostatnú, voliteľnú nadstavbu celého systému.

Hlavné funkcie modulu ÚDRŽBA

  • Individuálne zostavenie pracovného postupu pre každý prípravok
  • Jednoduché zostavenie Plánov údržby pre viacero prípravkov
  • Evidencia vykonaných úkonov vo väzbe na operátora
  • Generovanie a uchovávanie záznamov o údržbe – Servisných listov
  • Možnosť ukladania dokumentov k pracovnému postupu
  • Možnosť ukladanie obrázkov – fotiek – opraveného prípravku

Prehľad plánov údržby

Zostavenie plánu údržby

Pracovný postup údržby

 

V blízkej budúcnosti by mal byť tento modul doplnený aj a automatické generovanie a rozosielanie e-mailových správ zodpovedným pracovníkom s upozornením na nutnosť vykonania údržby či revízie zariadení, ktoré už prekročili stanovené limity.

Pokiaĺ potrebujete viacej informácií o systéme TMS a jeho novej funkcionalite neváhajte nás kontaktovať  – obchod@bartech.sk alebo +421 905 312870

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.