BARTECH SLOVAKIA

20 rokov práce pre zákazníkov

aj 20 rokov v službách BARTECH SLOVAKIA. Tento rok naša spoločnosť oslavuje 20 rokov pôsobenia na slovenskom trhu a nakoľko som sa podieľal na jej založení a po celý čas v spoločnosti pracujem, je to aj moje osobné výročie. BARTECH SLOVAKIA sa od svojho založenia orientuje na návrhy a realizácie riešení v oblasti identifikačných technológií. Ako v skratke hovoríme “od označenia až po zber dát” pomocou čiarových, 2D aj RFID kódov.

PROLÓG

Od začiatku splupracujeme s významnými výrobcami týchto technológií ako napríklad DATAMAX, TEKLYNX, UNITECH, HONEYWELL (Metrologic, Intermec), MICROSCAN, ZEBRA (Symbol, Motorola), SEAGULL. Postupne sme rozšírili ponuku o ďalšie svetové značky ku ktorým patrí DATALOGIC, TOSHIBA, CARL VALENTIN, či VENTURE ELECTRONIC so svojimi veľkoformátovými farebnými tlačiarňami. Spoluprácou s týmito svetovými gigantmi a neustálym sa zdokonaľovaním a učením sme u nich dosiahli významného postavenia, ktoré dnes dokážeme zúročiť v riešeniach u našich zákazníkov. A nie sú to len výborné ceny, ale hlavne 20-ročné know-how, ktoré je spolu s kvalitným personálom zárukou toho, že sa na nás a naše riešenia môžete vždy spoľahnúť.

BSK 2019

Je 20 rokov veľa či málo?

Záleží z akého úhla pohľadu sa na to budeme pozerať. Tak či onak je to dosť na to, aby sme obstáli aj v tvrdom konkurenčnom prostredí, čo najlepšie potvrdia naši spokojní zákazníci ako napr. IKEA, FAURECIA, HELLA, JOHNSON CONTROLS, HANON SYSTEMS, VAILLANT, ENPAY, PROTHERM, DONGHEE apod.
Z pohľadu môjho 20-ročného pôsobenia v BARTECH-u je to určite tiež úctyhodné číslo. Ak to porovnáme s dnes bežnou fluktuáciou zamestnancov, ktorí tomu hovoria zbieranie skúseností. Odborníkom sa málokto stanete so životopisom naplneným veľkým počtom firiem, ale stane sa ním skúsenosťami, ktoré získa dlhším pôsobením v tých najlepších, kde sa môžete profesne rozvíjať.

Výzva

V roku 1998 som nastúpil do spoločnosti Bartech so sídlom v českom Hodoníne. Začal som na pozícii obchodno-technický zástupca a robil všetko čo sa od tejto funkcie očakáva. Obchodoval som so zákazníkmi, inštaloval techniku a SW, školil a samozrejme aj servisoval dodaný HW a SW. Keďže Hodonín leží na hranici so Slovenskom, poskytovali sme naše služby aj slovenským zákazníkom. Po roku sme začali s majiteľmi firmy (Ing.Měchurom a Ing.Lopraisom) zvažovať založenie slovenskej pobočky. Dôvodom bolo jednoduchšie faktúrovanie aj ľahší pohyb tovaru. Podmienkou pre založenie pobočky v 5km vzdialenom Holíči bolo aj to, že budem jej obchodným riaditeľom a pobočku rozbehnem so všetkým, čo k tomu patrí. Výzvu som prijal a tak sme sa v júli 1999 s jedným zamestnancom pustili do práce. Už v auguste toho istého roku sme pripravili našu prvú veľkú prezentáciu na Agrokomplexe v Nitre. Tam sme získali aj prvých významnejších zákazníkov z oblasti potravinárskeho priemyslu.

Ťažký začiatok

Nebolo to vždy ľahké a nie je to ani dnes. Každá doba pred nás postavila prekážky, ktoré sme museli operatívne riešiť. Máloktorý z mladších kolegov si dnes dokáže predstaviť aké to bolo, keď sme v roku 1999 začínali. Vtedy sme, ako slovenská pobočka českej firmy Bartech, začínali v jednej kancelárii s malým skladom. Nevyhli sme sa týždennému dovozu z centrálneho skladu v ČR, čo v tej dobe prestavovalo stráviť celý piatok na colnici. Keď som potreboval nejaký HW na prezentáciu, musel som ho “opatrne vyviezť a doviezť” do ČR. Osobné autá boli dosť kontrolované, autobusy už menej a keďže som sa nebál, dalo sa to. Na jeseň 1999 “padla” banka Haná a s ňou aj naše peniaze na firemnom účte. Začínali sme zasa od nuly. Aby toho nebolo málo, koncom roka sme dostali výpoveď z prenajatých priestorov. Na začiatok dosť nepríjemností, ale ako sa hovorí : ” Čo ťa nezabije, to ťa posilní “. A ja som si nikdy ani v najmenšom nepripúšťal, že by firma mohla skončiť. No a keďže som bol obchodný riaditeľ, tak som si to ani nemohol dovoliť. Bolo treba ísť príkladom a dokázať problémy riešiť za chodu.
Vždy sme to dokázali ustáť a aj preto sme dnes stále tu.

Komunikácia

V začiatkoch nebola doba taká hektická, ako je dnes. Zákazníci si nás viac vážili ako odborníkov. Boli vďační za poskytnuté informácie aj za návštevu a prezentáciu. Veď koľkí vtedy mali vôbec aspoň nejaké povedomie o čiarových kódoch, skeneroch, mobilných termináloch? Internet bol v plienkach a tak sa posielali ponuky, vrátane propagačných letákov, poštou. Zákazníci v pohode čakali aj 2-3 dni než im pošta doručí informácie. Nikto nikam neponáhlal. Balíky sme posielali poštou alebo vlakom. Komunikovali sme prevážne pevnou linkou a objednávky prijímali faxom. No, keď ste si dohodli stretnutie v danný deň a čas napr. v Prešove, tak to “sedelo”. Až s nasadením mobilných telefónov sa to zmenilo. Niektorí zákazníci dnes dokážu dohodnuté pracovné stretnutie bezproblému zrušiť aj keď ste už 3 hod. na ceste k nim. Nastupujúce nové technológie začali meniť spôsob obchodovania, zrýchlili celú komunikáciu a potrebu vyriešiť problém. No niekedy na úkor kvality.

Zviditeľňovanie sa

Ak potrebujte osloviť zákazníkov, môžete ich postupne navštevovať, čo trvá dlhší čas, alebo ich môžete pozvať na jedno miesto a odprezentovať riešenia, ktoré ponúkate. Od začiatku nášho pôsobenia na Slovensku sme sa pravidelne zviditeľňovali na rôznych výstavách (AGROKOMPLEX, INVEX, SALIMA, GASTROPACK, ELEKTRO EXPO, CSIL, MEDZINÁRODNÝ STROJÁRSKY VEĽTRH), odborných seminároch a konferenciách. Tam sme sa stretávali s našimi zákazníkmi, prezentovali nový HW, ktorý si mohli vyskúšať a získať dôležité informácie o všetkých novinkách. Výstavníctvo bolo ešte na vzostupe, a tak bola návštevnosť v našich expozíciách vždy veľká. Z kontaktov sme potom žili ďalšie obdobie. Dnes, keď je všetko na internete, výstavníctvo už dlhší čas upadá a z pôvodného zámeru prezentovať novinky sa stáva skôr spoločenská udalosť. Tu je čas na neformálne stretnutia so stávajúcimi zákazníkmi a firma dáva najavo, že tu stále je. Na prezentáciu riešení využívame odborné semináre, ktoré poriadame 2x do roka. Zúčastňujeme sa však aj odborných konferencií, ktoré poriadajú iné organizácie napr. SLOVLOG, IPA, kde prezentujeme naše riešenia širokej odbornej verejnosti.

Od pobočky k samostatnosti

Rok 2006 bol pre nás prelomový z dôvodu osamostatnenia sa. Z pobočky českej firmy sme sa transformovali na samostatnú spoločnosť BARTECH SLOVAKIA. A hoci máme s českými kolegami dodnes nadštandardné pracovné aj ľudské vzťahy, osamostatnenie bolo správnym a logickým krokom. To nám umožnilo samostatne sa rozhodovať o smerovaní firmy,  tvorbe cien, nadväzovaní spolupráce s najlepšími výrobcami identifikačných technológii, ale aj prijať viac zodpovednosti za svoje jednanie.

Nie je to vždy len o cene

Aj keď nás na rôznych obchodných školeniach presviedčali, že cena nie je rozhodujúca všetci vieme, že to tak vo väčšine prípadov je. Jednoducho sme tak nastavení. V bežnom živote to chápem. No v pracovnom procese, kde sa HW a SW používa ako pracovný nástroj, mi honba za čo najnižšou cenou bez skutočnej pridanej hodnoty nedáva zmysel. A to dnes zákazníci nakupujú HW za podstatne nižšie ceny ako v minulosti. Len pár príkladov.
V roku 1999 tlačiareň Datamax Ovation (dnes E-class) stála v prepočte na dnešnú menu 990,- €. Dnes model Datamax E-class (3. generácia tohto produktového radu) kúpite len za tretinovú cenu pôvodného modelu. Mobilný terminál, vtedy ešte s DOS OS, stál 1560,- € pričom dnes terminál s výrazne vyššími parametrami, novým Android OS, 2D skenerom, WiFi a GSM kúpite až o 50% lacnejšie. Vtedy na nové technológie museli zákaznici vynaložiť podstatne viacej finančných prostriedkov, ak chceli byť konkurencie schopní. Nebáli sa, dali nám dôveru a vyrástli s nami. Toho sa držíme stále. Nesnažíme sa predávať za každú cenu. Našou firemnou filozofiou je poskytovať zákazníkom komplexné služby od osobného stretnutia, cez analýzu ich potrieb, návrh najvhodnejšieho riešenia až po jeho realizáciu, školenie, či záručný a pozáručný servis.

Zákazníci

Keď sme začínali, boli našimi hlavnými zákazníkmi potravinárske a obchodné firmy. Príchod veľkých obchodných reťazcov priniesol novú kultúru práce s tovarom. Pre rýchlejšiu identifikáciu sa používal čiarový kód. Preto potravinári investovali do nákupu tlačiarní štítkov a SW pre návrh a tlač. Obchodníci zase do skenerov, aby vybavenie zákazníka bolo rýchle a presné. Pre zákazníkov, ktorí si nemohli dovoliť nákup tlačiarne, sme poskytovali službu potlače štítkov na zákazku. Túto službu pre zákazníkov poskytujeme doteraz. Po potravinároch prišli na rad ďalšie odvetvia a s nimi aj požiadavky na dodávku nielen HW, ale aj zákazkových aplikácií.
Dnes naše riešenia nájdete v rôznych odvetviach priemyslu. V súčasnosti sú našimi najväčšími zákazníkmi spoločnosti z oblasti automomotiv a strojárstva. Dôležitou skupinou sú pre nás SW firmy, ktoré vyvíjajú vlastné informačné systémy. Aj tieto spoločnosti sme v začiatkoch “učili” na čo sú čítačky a mobilné terminály. Zisťovali ako fungujú a ako pomocou nich a SW aplikácií dokážu svojim zákazníkom priniesť vyšší komfort pri zbere dát vo výrobe, sklade, logistike či obchode.

Zamestnanci

Bez kvalitných a veci oddaných zamestnancov by firma nebola, tam kde dnes je. Počas jej 20-ročného pôsobenia sa samozrejme aj u nás vystriedalo veľa zamestnancov. Všetci tzv. prešli mojími rukami a ja som sa vždy snažil odovzdať im maximum informácií pre ďalšie pôsobenie u nás. Tí najschopnejší vydržali a pracujú vo firme doteraz. Začínali na nižších pozíciách a svojou poctivou prácou a neustálym sebazdokonaľovaním dnes zastávajú riadiace funkcie. Naša spoločnosť patrí medzi tzv. rodinné firmy a zamestnanci, ktorí dlhodobo pracujú vo firme sú hlavne tí, ktorí do firmy prišli na odporúčanie stávajúcich zamestnancov, čím sa buduje aj firemná lojalita. Dnes u nás pracuje mama s dcérou, syn s otcom, bratranci či “susedia” z jednej obce. Súdržnosť kolektívu sa snažíme udržiavať aj na veľkom počte spoločných aktivít ako sú Outdoor akcie, či koncoročné posedenia aj s českými kolegami. Dobrý kolektív sa pozná aj podľa toho, že sa dokáže stretnúť a zabaviť aj na voľno časových aktivitách. Takých sme spolu prežili veľa a tieto krásne spomienky už nám nikto nezoberie.

 

BSK 2019

Budúcnosť BARTECH SLOVAKIA

20 rokov v človečom ponímaní je iba 1/4 života. Pre firmu 20 úspešných rokov znamená potvrdenie, že nastúpená cesta mala zmysel. Dnes je BARTECH SLOVAKIA prosperujúca firma, ktorá patrí v oblasti identifikačných technológií k popredným spoločnostiam na Slovensku.

O úspechu firmy svedčia nielen naše referencie zo všetkých oblastí, ale aj nadšenie pre prácu so zákazníkom, o ktorých nám ide vždy na prvom mieste. A verím, že to tak, po celú dobu existencie firmy, cítia aj naši zákazníci.

 

Mojich 20 rokov strávených v službách BARTECH SLOVAKIA aj v službách zákazníkom sa končí 31.3. 2019. Boli to pekné roky a rád som sa podieľal na budovaní značky BARTECH. Začínal som ako obchodný riaditeľ, no po päťdesiatke ma to viac ťahalo iným smerom. Začal som pracovať na pozícii manažéra systémových riešení, kde som dokázal viac uplatniť svoje analytické schopnosti a zužitkovať svoje dlhoročné skúsenosti v oblasti identifikačných technológií. Okrem toho som robil aj veci spojené s marketingom, čo určite tiež prispelo k lepšej prezentácii firmy. Mojimi obchodnými partnermi sa stali SW spoločnosti, s ktorými som pracoval na implementácii SW riešení do ich systémov. A verím, že aj  vďaka tomu sú dnes ich systémy konkurencie schopnejšie, keďže dokážu svojim zákazníkom ponúknúť komplexnejšie riešenie.

EPILÓG

Som presvedčený, že aj po mojom odchode na dôchodok bude firma úspešne pokračovať minimálne ďalších 20 rokov. Rozbehnuté to má veľmi dobre a noví zákazníci stále pribúdajú. Na tom majú veľkú zásluhu najmä naši obchodníci, ktorí v teréne aj na firme odvádzajú najväčší kus práce. Po 20 rokoch si toto tvrdenie môžem dovoliť povedať, nakoľko som patril určitý čas medzi nich. Bez odbytových pracovníkov by to samozrejme nešlo. Oni objednávajú tovar od výrobcov a dodávajú tovar vám zákazníkom v čo najkratších termínoch. Určite musím poďakovať za spoluprácu aj našim technikom. Oni nás reprezentujú pri realizácii projektov, riešenia vám inštalujú, školia vás a riešia záručné aj pozáručné záležitosti. Účtovníčka je už potom “čerešničkou” na firemnej torte, no bez nej by sme ťažko fungovali. No a potom tu máme toho najdôležitejšieho. Šéf firmy je ten, kto udáva smer kam sa bude firma uberať. Ak vyberie dobrú stratégiu a určí správny smer, skvelá posádka sa už sama postará, že prídete úspešne do cieľa.

Vážené kolegyne a kolegovia. Bolo mi cťou s vami spolupracovať a verím, že aj moja prítomnosť vo vašej blízkosti z vás urobila takých skvelých ľudí. Budem rád, ak sa aj vám podarí stráviť 20 rokov vo firme, aby ste boli pri vašom odchode hrdí na to, že ste sa toho všetkého mohli zúčastniť. Ja mám určite na čo spomínať.
Od 1.4.2019 už bývalý kolega a začínajúci dôchodca Miro Rampala :)

 

Autor: Miroslav Rampala
EMA - majetok pod kontrolou

Nová aplikácia pre operatívnu evidenciu majetku s mobilnou inventúrou. To je projekt “EMA 2019”. Aplikáciu...

| Riešenia, Softvér
Android terminál MEMOR 10

je odpoveďou spoločnosti Datalogic na súčasný trend odolných zariadení pre výrobu, sklady a logistiku. Určitý...

| Hardvér
Nikola za Nikolu

V živote už to tak chodí. Ak máte vo firme mladé kolegyne, z času na...

| Udalosti
Dobrá vec sa podarila

S potešením Vám môžeme oznámiť, že spoločnosť Solitea Slovensko, a.s. úspešne prepojila svoj informačný systém...

| Riešenia, Softvér